Jak skutecznie współpracować z mediami?
Niezmiernie ważnym komponentem działań public relations jest współpraca z mediami. Media pełnią funkcję swoistego „przekaźnika” i pozwalają dotrzeć, dzięki przekazywanym masowo informacjom do bardzo szerokiej grupy osób, które mogą stać się twoją grupą odbiorców.
Dobrze napisana notatka prasowa, czy krótkie ogłoszenie w gazecie, dodatkowo wsparte pomocniczymi materiałami zaowocować może np. dużą frekwencją w wydarzeniu, które organizujemy lub szerokim poparciem naszej akcji społecznej.
Wyzwania w kontakcie z mediami.
Kontakt z mediami wymaga od nas dużo pokory i cierpliwości. Najważniejszą kwestią jest wysokie opanowanie umiejętności porozumiewania się z dziennikarzami, tak by nasz przekaz był dla nich przejrzysty i rozumiały.
W kontaktach z mediami musimy pamiętać o tym, że to zazwyczaj my jesteśmy stroną, która musi dać więcej od siebie. Musimy się nachodzić, wykonać nawet kilkanaście telefonów, a niekiedy przyjąć odmowę, aby końcowy efekt był pozytywny i przyniósł oczekiwane skutki.
Z perspektywy firmy uzyskanie rozgłosu w mediach (lokalnych czy ogólnopolskich) to szansa na pozyskanie większej ilości klientów a co za tym idzie zbudowanie mocnej pozycji naszej marki.
Główną zasadą współpracy z mediami jest ich zaciekawienie, dostarczenie czegoś, co może ich zainteresować. Media uwielbiają chwytliwe tematy, dlatego dobry specjalista public relations musi umieć napisać notatkę prasową, ogłoszenie czy udzielić wywiadu w taki sposób, by stworzyć więź zaciekawienia, a nawet pewnej tajemniczości.
Główne zasady public relations.
W kontakcie z mediami nie zapominajmy kilku ważnych aspektach, które pomogą nam uniknąć wpadki i zmniejszą związany z tym stres.
Pamiętajmy, o tym, żeby się uśmiechać, być przygotowanym na sytuacje kryzysowe i niewygodne pytania, z których musimy wybrnąć. Dziennikarz to obca nam osoba, jednak musi być traktowana przez nas jako nasz przyjaciel. W kontakcie z mediami liczy się szybki i konkretny przekaz bez owijania w bawełnę, ponadto należy stworzyć wokół siebie wiarygodną i rzetelną aurę, gdyż jakiekolwiek kłamstwa będą skutkowały obniżeniem wiarygodności nas i naszej firmy.
Współpraca z mediami to zadanie mozolne, wymagające dużo poświęceń i czasu, opierające się na naszym profesjonalizmie i kochaniu tego, co się robi.